Zasady montażu filmów. Co warto wiedzieć?

Praca związana z edycją, obróbka filmu wymaga stosowania się do ogólnych, podstawowych zasad. Podobnie jak w każdej dziedzinie co za dużo to niezdrowo, również montaż filmowy nie może być nachalny, nadmierny i rzucający się w oczy. Sztuka montażu filmów wymaga pewnego wyczucia estetyki. Ma za zadanie tuszować niedoskonałości nagrania, uatrakcyjniać go, jednak niekoniecznie jest to priorytetem.

Kluczowe zasady montażu

Przez lata pracy praktyków wypracowano siedem zasad dobrego montażu. Po pierwsze nie tnij, gdy nie ma ku temu powodu. Cięcie materiału filmowego powinno służyć przekazowi, narracji filmu. Cięcie ujęć tylko dla cięcia jest nadużyciem bezcelowym i może negatywnie wpływać na całość produkcji. Po drugie jeśli ciąć to ciąć długo, by przy kolejnym podejściu można było obciąć mocniej. Przy aktualnej technologii można wykonać wiele wersji cięcia i wybrać tą która prezentuje się najlepiej, niemniej warto trzymać się zasady od najmniejszego cięcia do najbardziej radykalnego. W triadzie najważniejszych zasad znajduje się też zasada cięcia w ruchu. Gdy tniemy film w czasie ruchu rozpoczynającego czynność a drugim ujęciem zakończymy ruch, film będzie wyglądał naturalnie a cięcie pozostanie niezauważalne. Kolejną z zasad jest przyspieszenie akcji cięciem poprzez wyeliminowanie oczywistych ruchów, czynności. Akcja wówczas jest ciekawsza i bardziej skondensowana. Istotną zasadą jest również wejście ujęciem w tocząca się akcję. Przejście między scenami nie potrzebuje oczekiwania. Ostatnie dwie zasady montażu skupiają się na sensie filmu, który jest ważniejszy niż dopasowanie ujęć, czy forma przejścia między scenami.

Dramaturgia filmu – budowa napięcia i wyłuszczenie akcji

Zadaniem montażu jest zbudowanie odpowiedniego napięcia, podkreślenie najważniejszych dla filmu momentów akcji. Poprzez odpowiednie cięcie i łączenie scen można zainteresować widza na tyle, by chciał obejrzeć kolejna scenę i kolejną. Sceny nie mogą się zbyt szybko i w oczywisty kończyć, nawet jeśli z pozoru są przewidywalne. Poprzez odpowiednie cięcie, zmianę planu i wątku, retrospekcję, bądź inne triki można przeciągnąć w czasie zakończenie sceny. Gdyby nie montaż nie byłby możliwy film wielowątkowy w wielu planach. Montaż filmowy pozwolił na odejście od teatralnej scenerii.

Operowanie emocjami

Bez względu na to jakiego filmu montaż się tyczy, czy jest to film pełnometrażowy w gatunku dramatu, komedii, czy film dokumentalny, reportaż, bądź filmik reklamowy istotne są emocje. Jedną z zasad dobrego montażu filmów jest umiejętne żonglowanie emocjami widza od budzenia silnych emocji po ich wyciszenie. Można efekt ten wzmocnić poprzez podłożenie odpowiedniej ścieżki dźwiękowej, muzyki, ale również osiągnąć niedopowiedzeniem scen. Priorytetem dla montażu winny być jednak intencje reżysera, nie zaś własne kreacje, czy trzymanie się sztywnych szablonów. Współpraca montażysty z reżyserem jest równie ważna co praca scenarzysty i aktorów na planie. Za pośrednictwem dobrego montażu można zretuszować niedoskonałości sztuki aktorskiej.  

Sprawdź również: Montaż filmów od czego zacząć?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry