Ochrona danych obowiązkiem przedsiębiorcy

Dane osobowe, know how, tajemnica przedsiębiorstwa, dane księgowe i szereg innych danych, jakie gromadzone są przez podmioty gospodarcze wymagają należytej ochrony. Są one w XXI wieku narażone na kradzież i niepowołane wykorzystanie, a co za tym idzie są cenne. Bezwzględnie każda firma powinna dbać o bezpieczeństwo danych, jakie posiada, przechowuje i udostępnia, co tyczy się nie tylko czysto biznesowych danych, ale również akt pracowników, danych klientów, dostawców.

Ochrona danych osobowych

Ochronę danych osobowych przedsiębiorcom narzucają powszechnie obowiązujące przepisy RODO. Tym samym przedsiębiorca nie może dowolnie dysponować danymi pozyskanymi od swoich klientów. Jednocześnie powinien zadbać o to, aby dane osobowe nie zostały przechwycone i wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem. Coraz więcej osób przywiązuje dużą wagę do swej prywatności i co za tym idzie zwraca uwagę na to, komu udostępnia swoje dane i na jakich zasadach. Udzielając zgody na otrzymywanie od danej firmy newslettera oczekujemy, że będziemy otrzymywać wartościowe powiadomienia mailowe, nie zaś spam reklamowy i niechciane zawirusowane maile.

Systemy zabezpieczeń a zaufanie do firmy

Jednym z działań marketingowych wpływających na PR firmy, zaufanie do marki jest dbałość o bezpieczeństwo danych w firmie. Przykładem widocznym dla ogółu jest dysponowanie przez firmę certyfikatem SSL swojej witryny internetowej. To niezmiernie ważny element systemu bezpieczeństwa danych dla sklepów internetowych, ale nie tylko. Dzięki zabezpieczeniu SSL przesyłane dane są szyfrowane ograniczają możliwość ich przechwycenia podczas dokonywanych transakcji, płatności online. Oczywiście nie tylko dane wirtualne należy chronić. Również te w postaci drukowanych dokumentów wymagają zabezpieczenia, by nie dostały się w niepowołane ręce. Z tego powodu dokumenty zawierające poufne dane, zwłaszcza dane osobowe podlegają utylizacji. Najpewniejsza metoda niszczenia dokumentów jest biurowa niszczarka, aczkolwiek przy większej ilości dokumentów do zniszczenia dostępne są odpłatne usługi utylizacji przemysłowej.

Jak zwiększyć bezpieczeństwo danych?

O bezpieczeństwo należy zadbać nie tylko w kontekście włamania i pozyskania danych ale i ich utraty. Czy potrafimy sobie wyobrazić działalność firmy, w przypadku utraty historii zamówień, bazy danych klientów, czy chociażby utraty danych stanu magazynowego? Niestety to możliwe, niekoniecznie z winy hakerów, ale np. wirusa komputerowego, czy mechanicznego zniszczenia dysków. Mając to na uwadze warto się zabezpieczyć w postaci okresowego tworzenia back upu i przechowywania kopii zapasowej danych w niezależnym miejscu w chmurze. Pozwoli to szybko odzyskać dane utracone i zminimalizować szkody w tym zakresie, gdyby doszło do utraty.

Dobre nawyki

O bezpieczeństwo należy dbać kompleksowo, wielokierunkowo, dlatego ważne jest zarówno wyposażenie sieci komputerowej w dobrej jakości, profesjonalny firewall jak i oprogramowanie antywirusowe. Zupełnie bezkosztowym krokiem poprawiającym bezpieczeństwo jest tworzenie  silnych haseł dostępu do systemu, komputera, serwera. Ostrożność wskazana jest w miejscu pracy poprzez zabezpieczenie archiwum i dokumentacji w pomieszczeniach zamykanych na klucz, szyfr. Nieudostępnianie haseł logowania się, odblokowywania telefonu służbowego, laptopa w obecności innych osób, czy unikanie korzystania na służbowym sprzęcie z hot spotów publicznych. Dobre nawyki popłacają nie tylko w pracy zawodowej, ale i życiu prywatnym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry